A "fekete autók" kapcsán írtam az ERM és a VARI általam vélt különbségeiről, ugyanakkor szóltam róla, hogy nem vagyok a téma szakavatott ismerője. Ez nem változott, de azért utánakérdeztem és egy egykori DMC dolgozó volt kedves és leírta amit tud, így egy bejegyzésre való információt sikerült összeszednem. Olykor ismételni fogom magamat a "fekete autós" cikkel, de inkább legyen meg kétszer, mint egyszer sem. Kommenteket, kiegészítéseket, javításokat továbbra is elfogadok.
Először is:
VARI = Vacuum Assisted Resin Injection
ERM = Elastic Reservoir Molding
Az ERM-hez fémből készült nagy méretű hidraulikus nyomószerszámok, prések szükségesek, míg a VARI esetében jóval kisebb műanyag erősítéses egyszerű szerszámok. VARI technológiával gyártanak hajótesteket is, tehát jóval nagyobb struktúrák készíthetőek vele, mint ERM-mel.
A VARIval készült Delorean üvegszálas műanyagrész két részből áll, egy úgynevezett felső "apa" és egy alsó "anya" részből. Ezeket az elemeket nem préselik, hanem öntik. A felső részt ráengedik az alsó részre, majd utána az illesztéseknél összeforrasztják őket. Ez után egy lyukon keresztül kiszívják a bent rekedt levegőt és vákuumot hoznak létre. Ennek az volt a szerepe, hogy a vákuum összehúzta a két részt, majd a még így is megmaradt réseket később műgyantával töltötték fel. Ez után került a szerkezet a sütőbe, hogy felgyorsítsák a száradást.
Ez a technológia habár sok munkaórát igényelt, pénzbeli és alapanyagbeli elvárásai nagyon alacsonyak voltak.
Az ERM ezzel szemben nagyon hely és pénzigényes technológia. ITT már írtam róla korábban. Átolvastam, most sem tudnék jobbat írni. Pár kiegészítésem azért lenne:
Az ERM technológiát elsősorban azért szerették volna használni, mert nagyon erős szerkezetek készíthetőek vele. A prototípus teljesen ERM technológiával készült és ezért NINCSEN fémből készült alváza sem, csak két acél segédkeret, az autó elején és hátulján, ahogy a képeken is látszik. A technológia később több okból is szanálásra került. Az egyik az ára volt, a másik pedig, hogy a Lotus szerint az ERMből készült alváz túl rideg és törékeny lett volna. Az autó a számítások szerint már egy 20 mph/h-s törésteszten is katasztrofális teljesítményt nyújtott volna. Emiatt aztán csak az autó néhány alkatrésze (rendszámtábla tartó, első-hátsó műanyagrész erősítés, néhány kisebb elem) készült ERMmel.
Végül egy utolsó dolog:
Hogy hívjam a Delorean alsó üvegszálas műanyag részét? Angolul bath tub, de magyarul még nem sikerült egy jó fordítást kitalálnom.