HTML

Élet egy Deloreannel

Ez a blog a Delorean Klub Magyarország blogja. Terveink között szerepel a tulajdonunkban levő autók minél több kalandját megörökíteni, a Delorean Motor Company és John Delorean életét minél részletesebben dokumentálni.

Friss topikok

  • gigabursch: Az utolsó bekezdésben a lényeg!!! :-))) (2023.10.18. 12:45) Klubtalálkozó 2023
  • gigabursch: Sok csodát nem várok... Majd ha lesz, akkor tíz év múlva egy tízéveset. (2023.10.06. 11:46) Új Deloreanek - Frissítés 8.
  • Sidaries: @Tomchy: Valóban. Bár azért tegyük hozzá, hogy a vadnyugaton sem voltak éppen pontosak a vonatok a... (2023.09.26. 09:32) Levél érkezik - 42 év késéssel
  • bopat: Azért mentem lassan, mert nem bírtátok az iramot :) Vissza kellett fognom magam. (2023.07.13. 14:49) Ausztriai kirándulás
  • a8zoli: meg sokszor 15 evet kivänok ;) (2023.06.30. 18:33) 15 év

Alvázrozsda

2013.12.20. 14:00 :: Sidaries

Hát akkor egy kis késéssel jöjjön a téma, amiről nem beszélünk nagy közönség előtt. A blogon is többször előjött már, de összeszedve még nem volt szó arról szó, hogy a Delorean bizony nem teljesen rozsdamentes! Sőt, az alváza kimondottan fogékony a rozsdásodásra bizonyos körülmények fennállásakor.

30+ évvel ezelőtt, amikor a Deloreant tervezték, az autók rozsdával szemben ellenállóvá tétele még elég kezdetleges volt. Voltak jobban (néhány német márka) és kevésbé jól sikerült (egyes japán márkák, Fiat) próbálkozások, de a mostanihoz fogható kiforrott technológiák még nem léteztek. A DMC megoldása az lett volna, hogy az alvázat is egyszerűen rozsdamentes acélból készítik és ezzel meg van oldva a probléma. Aztán amikor meglátták, hogy ez mennyibe kerülne, elvetették az ötletet. Ezután jutottak el a jelenlegi megoldáshoz, ami egy sima acélból készült alvázat jelentett, amit bevontak epoxyval. Ez elsőre jó ötletnek tűnt, mert ez a bevonat meggátolta a vizet abban, hogy a rozsdásodni képes részekhez érjen, de ahogy teltek az évek kiderült, hogy ez a megoldás sem tökéletes. Ugyanis az epoxy ahogy öregszik, elveszti a rugalmasságát és az autó használata közben megrepedezik. Utána aztán ezekbe a repedésekbe már bele tud kerülni a víz és el tudja kezdeni romboló munkáját. Külön ironikus, hogy innentől kezdve az epoxy inkább már hátrány, mert nem hagyja a bejutott vizet távozni, és az így még tovább tudja végezni a romboló munkáját. Ráadásul innentől kezdve nem is látszik a rozsdásodás, mert az epoxybevonat sokszor eltakarja. Van azonban a víznél egy még nagyobb probléma. A télen utakra kiszórt só. Ez az epoxy repedéseibe jutva még jobban marja az alvázat. A '80-as években ezért is néhány viszonteladó nem hitt az epoxys védelemben, ezért ők további alvázvédelemmel látták el az autókat. Ezek lettek a fekete alvázak, amikről itt már írtam.

Mi tehát a teendő? Az első és legfontosabb, hogy télen, felsózott úton nem használjuk a Deloreant, csak nagyon indokolt esetben! Ha még vásárlás előtt vagyunk, akkor pedig olyan autót kell nézni, amelyik száraz, meleg éghajlaton futott elsősorban, ahol keveset sóztak. Érdekes egyébként, hogy ebben a témában az egész Deloreanközösség 100%-ban azonos álláspontot képvisel. Említettem pár tipikus témát, mint a "Milyen olajat vegyek" vagy "K-Jet vagy Karburátor", amikben pillanatokon belül egymásnak ugranak még a legrégebbi barátok is, de ez nem ilyen, ezért mindenki legyen szíves figyelembe venni!

Ha meg akarjuk nézni, hogy mégis milyen állapotban van az alváz, akkor van egy jellemző rozsdásodási hely, ami a tank körüli rész. Menet közben itt éri az autó alját a legtöbb víz és só és kialakítása miatt elég jól meg is tud tapadni rajta a szennyeződés. Először mindenképpen ezt a rész éri meg megnézni. Ha ez rendben van, akkor valószínűleg a többi résszel sem lesz komoly gond.

alvazrozsda.jpgÉs mit tegyünk, ha már megvan a baj? Természetesen ilyenkor sincs veszve minden. Az esetek elenyésző százalékában kell csak új alvázat venni, de ez is jellemzően csak a sok évet kint álló autókat érinti. Ezért aztán az alváz aktuális állapota mondja meg, hogy milyen javítás a javasolt az adott esetben, így azt is, hogy elég egy kisebb javítás vagy eljött az ideje egy frame-off restorationnek, tehát egy igazi restaurációnak.


Szóval alap esetben, kisebb rozsdásodásnál elég, ha megkérünk egy karosszérialakatost, hogy tüntesse el a rozsdát és kenje le valami alvázvédővel az autót, de őszintén szólva ezzel csak elodázzuk a hamarosan úgyis szükséges nagyjavítást. Én is ezt csináltam és egyelőre úgy tűnik, hogy nagyjából rendben is van minden, de már gyűjtöm a lelkierőt én is ahhoz, hogy rendesen megcsináltassam.

alvaz-galvanizalt.jpgA rendes megcsináltatás ebben az esetben bizony frame-off-ot jelent, ahogy a Zsiga is csinálta annak idején, és ahogy az Ed is csinálja mondjuk úgy havi szinten. Az így elválasztott alvázat aztán homokszórják és lekezelik. Azt tudom, hogy Ed galvanizálja az egészet és ezzel hosszú időre megoldja a rozsdásodást.

Ha viszont valaki egy életre meg akarja oldani a problémát és nem törődik a költségekkel, akkor néha felbukkan egy-egy rozsdamentes acél alváz is. Régebben a Pearce Design gyártotta őket, de már évekkel ezelőtt elkelt az összes. Néha más gyártók is csinálnak párat, de az ő nevüket nem tudom. Ami biztos az az, hogy egy olcsóbb Delorean árába kerül egy ilyen (~10000$) és ez szerelést természetesen nem tartalmaz.

Szóval emberek, vigyázni a gépekre és a téli szünetet szigorúan betartani!

4 komment

Címkék: szerelés

A bejegyzés trackback címe:

https://delorean.blog.hu/api/trackback/id/tr745699493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2013.12.20. 20:40:27

Ne a lelkierőt gyűjtsd, hanem a pénzt :)
Az enyém rosszabb állapotban van, mint a Tiéd, és az volt rá a szakvélemény, hogy kár ehhez még hozzányúlni, majd inkább 5-6 év múlva.

Rocko- 2013.12.20. 23:11:13

"egyes japán márkák, Fiat"
hát igen, a Fiat a legkevésbé ismert japán márka. :DDD
(v.ö.: ritka női név, 4 betű: Béla.)

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2013.12.20. 23:15:53

@Rocko-: Egyes japán márkák VESSZŐ Fiat. Nem pedig pl. Szóval nem kéne ám itt kötözködni! :DDD

Rocko- 2013.12.20. 23:19:32

@Sidaries: :))))
pedig mindkettőből porse maradt. :D
süti beállítások módosítása